We komen vaak hardnekkige conventies ten aanzien van testen tegen waarbij omdenken hard nodig is. In deze blog veranderen we het perspectief van deze conventies door om-te-denken.
Stelling 1 | Het testen van software heeft tot doel vast te stellen of software goed werkt.
Als deze stelling de insteek van een testproces is, gaat er fundamenteel iets fout. Hier dient al gelijk omgedacht te worden. Het testen van software heeft namelijk tot doel de kans op fouten en risico's te verkleinen. Software testen draait om het vinden van fouten en het beperken van risico's. Een software tester die in een testtraject geen fouten of risico's signaleert, zal zich niet lekker voelen.
Stelling 2 | De testmanager wil zich overal mee bemoeien.
In een eerdere blog hebben we ooit de volgende quote mogen noteren:"Als testmanager ben je niet altijd even populair". Wie omdenkt begrijpt dat de testmanager zijn beste vriend is. Immers, de testmanager is namelijk degene die jou helpt het aantal fouten en risico's in je project te minimaliseren. Hoe eerder een fout wordt gevonden des te eenvoudiger (goedkoper) is deze te herstellen. De wet van Boehm is hier veelzeggend over.
Stelling 3 | Cloud-applicaties hoef je niet te testen.
We gaan steeds meer software afnemen uit de cloud. Het bespaart tijd, kosten en is makkelijk te implementeren. Laten we voorop stellen dat wij zelf ook fan van SaaS-tools zijn. Toch is bij deze stelling het omdenken noodzakelijk. Softwareontwikkelaars zijn goed in ontwikkelen van software maar kennen ze ook al jouw kritische bedrijfsprocessen? Durf je het aan zonder een functionele-applicatie-test jouw kritische bedrijfsprocessen te laten lopen via SaaS-tools? Wij adviseren dit in ieder geval niet.
Stelling 4 | Testautomatisering volstaat voor het testproces
Dit is een hardnekkig en veel voorkomende gedachte. Omdenken is hier heel hard bij nodig. Want testautomatisering bestaat niet. Er bestaan echter wel testautomation-tools. Deze tools checken of dat wat stabiel en al getest is nog steeds werkt. Dit levert geen nieuwe inzichten op ten aanzien van nieuwe of veranderde situaties. Dat zal altijd handmatig getest moeten worden. Testautomatisering is wellicht ideaal voor systeemtesten en beveiligingstests, maar nauwelijks toepasbaar voor functioneel testen. Testautomatisering is dus prima inzetbaar als onderdeel van een testproces maar is geen testproces op zich.
Stelling 5 | De laatste fase in een project is het testen van software
Bij stelling 2 hebben we al naar de wet van Boehm verwezen. De stelling moet dus zijn: de testmanager is vanaf de eerste tot de laatste dag van het project (en langer nog) betrokken. Voor een projectmanager wellicht lastig te accepteren maar wie fouten en risico's wil minimaliseren werkt nauw samen met de testmanager. Deze zal vanaf de start en in iedere fase van het project vragen wat gaan we doen, hoe gaan we het doen, wie gaat het doen, wanneer gaan we het doen, wat zijn de risico's, waar zitten de kansen op fouten, hoe gaan we dit testen, etc...
Stelling 6 | Wij testen niet want we zijn een kleine organisatie
Het uitgangspunt voor een testproces is niet de omvang van je organisatie. Het uitgangspunt hoort te zijn welke risico's loopt mijn organisatie met het huidige IT-landschap? Je kunt een bedrijf hebben met maar 25 fte maar op het moment dat er privacygevoelige informatie van 3.000 klanten op straat komt te liggen, heb je wel een probleem. Ook in dit geval is omdenken op zijn plaats.
Deel je ervaring met ons
Als Testersuite Team zijn we altijd geïnteresseerd in bijzondere praktijkcases. Heb jij een mooi geval van een testtraject-situatie waarbij nodig het omdenken toegepast moest worden? Deel dit met ons en we voegen het toe aan deze lijst.