IT outsourcing, nearshoring, offshoring...het zijn prachtige termen die inhoudelijk gaan over het verleggen van het beheer en onderhoud van een IT-omgeving naar een externe partij. De vraag is of je daarmee ook al je verantwoordelijkheden ten aanzien van een goed functionerende IT-omgeving buiten de deur zet. Vreemd genoeg lijkt dit vaak wel het geval. Bewust, onbewust of gedreven door een verkeerde motivator als bijvoorbeeld kostenbesparing.
Gebruiker, applicaties en eigen beheer
Laten we eens even helemaal teruggaan naar de kale essentie van een applicatie en het gebruik daarvan. Een applicatie is niets anders dan een computerprogramma dat bedoeld is voor de eindgebruiker. Simpeler kan het niet. Een gebruiker wordt in staat gesteld middels een applicatie zijn/haar werk te doen. Functioneel beheer zorgt ervoor dat de gebruiker dit kan blijven doen maar ook slimmer en beter door toevoeging/aanpassing van functionaliteiten op basis van requirements. Voor het testen volgt functioneel beheer vaak het proces van de FAT (functionele applicatie test) en de GAT (gebruikers acceptatie test). Een gebruikelijk proces voor een functioneel beheerder. Echter zien wij regelmatig dat deze proceslogica ineens verdwijnt wanneer een organisatie besluit tot IT outsourcing.
Gebruiker, applicaties en IT outsourcing
Dat IT outsourcing complex is en niet zonder risico's is al vaker geconstateerd. Toegedichte voordelen als kostenbesparing en focus op de core business lijken zelfs regelmatig tegenovergesteld uit te pakken. Of nog erger, het verdwijnen van grip op de (door)ontwikkeling van de functionaliteit van de gebruikte applicaties. Natuurlijk zijn er ook meer dan genoeg cases bekend van succesvolle IT Outsourcing trajecten. Kenmerk hierbij is dat men in control is gebleven ten aanzien van de requirements en functionaliteiten van de door de business gebruikte applicaties.
Laten we wederom even teruggaan naar de kale essentie van de door de business gebruikte applicaties. Want ook in een situatie dat er sprake is van IT outsourcing, is een applicatie niets anders dan een computerprogramma dat bedoeld is voor de eindgebruiker. En daar wil je als organisatie grip op blijven houden.
Grip op je business bij IT Outsourcing
Gek genoeg zien we dat veel organisatie bij IT outsourcing ineens de grip en controle uit handen geven. De FAT en GAT testen lijken ineens minder of helemaal niet meer van belang omdat het testproces volledig uit handen wordt gegeven aan de outsourcing partner. Bijzonder merkwaardig want daarmee wordt een groot deel van de wijze waarop de business zijn werk doet afhankelijk van de outsourcing partner. Hierbij wordt als argument aangehaald dat de outsourcing partner het testproces uitvoert. Vreemd, heel vreemd want de outsourcing partner heeft nagenoeg geen belang bij hoe klanten hun business runnen. Laat staan dat ze daar volledige kennis van hebben. Deze kennis ligt juist bij klant. De opdrachtgever laat dus eigenlijk de outsourcing partner spreekwoordelijk zijn eigen vlees keuren.
Wil je zelf grip houden op hoe de business werkt en daarin flexibiliteit kunnen betrachten, is het noodzaak om het testproces in eigen handen te houden. Door middel van een goede SaaS-tool ter ondersteuning van het testmanagement proces is dit prima uitvoerbaar!