Let's talk about test Belgium... Tom Van Den Broeck

September 13, 2022
Profile picture Tom Van Den Broeck
Tom Van Den Broeck, manager functioneel beheer.

In deze blogreeks spreken wij met testers uit diverse branches. Bij Testersuite horen wij graag de diverse visies op het gebied van testen en wat een tester bezighoudt. In deze editie gaan we de landsgrenzen over en maken we kennis met Tom Van Den Broeck, manager functioneel beheer bij Rode Kruis Vlaanderen.

 "Je mag je niet verliezen in grote administratieve processen"

Even een heads up: Wie is Tom?

Ik ben Tom, 50 jaar jong en woon in de binnenstad van de mooie historische stad Mechelen. Wist je trouwens dat Mechelen eind 15e, begin 16e eeuw hoofdstad van de Nederlanden is geweest?

Naast mijn liefhebberijen als lezen, schrijven en koken heb ik ook een voorliefde voor Scandinavië. Het is mijn favoriete vakantiebestemming. Daarom ben ik Zweeds gaan leren en ik red me er aardig in.

Wilde je op de lagere school al tester worden?

Neen. Wel moet ik zeggen dat mijn jeugd gepaard ging met de opkomst van de homecomputer. Zo groeide ik op met de Tandy TRS-80 en Commodore 64. Deze apparaten kocht ik met mijn zuur verdiende zakgeld en zette zo mijn eerste stappen in de IT.

Aan de universiteit van Leuven ben ik informatica gaan studeren. In die tijd was dat nog sterk verbonden met wiskunde wat mij ook aansprak.

Informatica was toen de enige richting waarvoor je thuis geen computer nodig had. We hadden ze natuurlijk wel op de universiteit maar we deden alles nog ‘old school’.  

Nu merk ik pas wat voor brede achtergrond deze studie mij heeft gegeven. Vooral als ik collega’s bepaalde processen probeer uit te leggen.

Hoe ben je in het testvak terecht gekomen?

Na mijn afstuderen werkte ik als database-developer bij een direct-marketing bedrijfje. Daar beheerde we databases van externe bedrijven uit de automotive branche maar ook voor het Wereld Natuur Fonds en Rode Kruis Vlaanderen.  

Later ben ik in de hoek van CRM-consultancy terecht gekomen. Een groot deel van mijn consultancy periode heb ik met Microsoft CRM gewerkt. Daar kwam testing als een van de grote onderwerpen naar voren. We gebruikten toen de tool Quality Center maar dat is veel te complex en minder intuïtief als Testersuite.

 

"Wees ervan bewust dat je maar beperkt de tijd hebt om te testen"

Hoe heeft het testproces bij Rode Kruis Vlaanderen zich ontwikkeld?

Als manager functioneel beheer ben ik ook verantwoordelijk voor het testen. Het team functioneel beheer bestaat vier jaar en was net geformeerd toen ik bij Rode Kruis Vlaanderen begon.

De uitgangspunten voor functioneel beheer zijn professionaliseren, automatiseren en standaardiseren. Op een gegeven moment dacht ik 'hoe zit het dan met het testproces?' Mijn manager wees mij op een training gestructureerd testen waar zij een mail over ontvangen had. Ik ben toen als eerste Belg deze training gaan volgen in Nieuwegein.  

Ik ben gecharmeerd van de pragmatische aanpak die ik leerde in de training. Je moet een testproces neerzetten waar je wat aan hebt. Je mag je niet verliezen in grote administratieve processen. Wees ervan bewust dat je maar beperkt de tijd hebt om te testen.

Vervolgens ben ik mij gaan focussen op de vraag hoe we het testen bij Rode Kruis Vlaanderen meer een duidelijk plaats kunnen gaan geven. Mijn manager en ik hadden wel wat ervaring met testtools maar dat zijn vooral de zwaardere applicaties die je niet zomaar implementeert. Via de training gestructureerd testen zijn we bij Testersuite uitgekomen.

We zijn gestart met het FREE-model. Dat gaf ons de gelegenheid om ervaring op te doen. Al snel raakten we gecharmeerd en zijn we naar de betaalde PRO-versie gegaan.

Je maakt met Testersuite het testproces zichtbaar. Zo konden we vanuit onze ambassadeursfunctie de business meenemen in een sensibiliserings-traject. Hierdoor maak je duidelijk wat hun rol is binnen het testproces. Dit gaat met vallen en op staan.

 

Waar liggen volgens jou de uitdagingen bij het coördineren van de testuitvoering? 

Hoe integreer je het testen? We hebben geen testcoördinator op dit moment. We zijn daar wel naar aan het kijken en hebben daar contact over met Salves.

De verantwoordelijkheid voor gebruikers-acceptatie-testen leggen we bij de business. Die opportuniteit wordt onvoldoende benut. Als de business redenen opgeeft om het niet te doen dan aanvaarden wij dat nu.

 

Hoe ga je daar in de praktijk mee om?

We zijn blij dat de kern op orde is. De gebruikers-acceptatietest kunnen we niet blokkeren als die niet uitgevoerd wordt. Maar dit leidt meestal niet tot issues. We hebben hier wel nog een weg in te gaan. Er moet meer begeleiding in komen.

Omdat we met verwerking van donorbloed te maken hebben, kennen we rigide processen en kwaliteitssysteem. We valideren veel testen zwaar waardoor er een afkeer is ontstaan voor testen. Daar moeten we nog een mentaliteitsverandering in doorvoeren.

Verder zijn we een traject gestart om regressietesten op te zetten. Testersuite is ideaal voor regressietesten. Dat hebben we nog niet op orde voor onze kritieke systemen en daar helpt Salves ons bij. We zijn een learning organisation wat betreft testen.

Zo blijven er nog genoeg vragen over. Heb ik één of meerdere testers of testcoördinatoren nodig? Hoe kan ik dat het beste vormgeven? Is test-automatisatie een optie? Dit gaan we volgen jaar onderzoeken.

 

"De tool hielp ons het proces neer te zetten"

Welke ‘milestones’ heb je behaald bij Rode KruisVlaanderen?

De eerste ‘milestone’ was gewoon al intuïtief kunnen beginnen met het testproces door middel van Testersuite. De tool hielp ons het proces neer te zetten. De FREE-versie gaf ons daar de mogelijkheid en tijd voor. Het lijkt een kleine stap maar het was heel verfrissend. We konden het verhaal bouwen intern en experimenteren.

De tweede milestone was dat we het hogere management hebben overtuigd van de Testersuite tool en daardoor konden upgraden naar PRO. Omdat het proces werkt, is het hoger management eenvoudig akkoord gegaan met de upgrade naar PREMIUM waar we nu gebruik van maken.

De derde milestone is dat we Testersuite nu gebruiken in een groot project buiten onze dienst. Het betreft een validatie-traject van een grote ontwikkeling die Rode Kruis Vlaanderen aan het doen is. Het is dus niet alleen functioneel beheer maar ook andere afdelingen die Testersuite gaan gebruiken. De business wordt daardoor automatisch meegetrokken in Testersuite.

 

Welk probleem lost Testersuite voor jou op?

Testersuite is een tool die je makkelijk, intuïtief en no nonsens kan inzetten. Daarnaast helpen jullie ons altijd met tips en tricks of een extra demo als we daar om vragen. Het contact met het Testersuite Team is makkelijk en vlot.

 

Een kritische vraag van het Testersuite team. Waar zie jij kans voor verbetering?

Ik vind dit een moeilijke vraag. Iets wat ik wel graag zou willen is dat de mogelijkheid geboden wordt om een overall rapportage te maken.

   

Wat is jouw advies aan andere testmanagers?

Als je nog geen testtool hebt, probeer dan gewoon Testersuite FREE. Aarzel niet om ermee aan de slag te gaan. Door ermee aan de slag te gaan kan je een eigen weg vinden en vormgeven. Dan kan je altijd zelf beslissen of Testersuite ‘the way to go’ is.

Wil je nog iets kwijt

Met zware aanbestedingsprocessen verdoe ik tijd waarin ik anders had kunnen leren. Met Testersuite Free kan ik gelijk beginnen. Het voelt goed genoeg voor nu en veilig genoeg om te proberen omdat het gratis is. Met de betaalde versies blijf je in testkennis meegroeien en blijft het daardoor goed genoeg voor nu en veilig genoeg om te proberen.

Wil jij ook beter en slimmer testen?

Ontdek onze gebruiksvriendelijke cloud producten

Testersuite maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je accepteert. Bekijk onze Privacyverklaring voor meer informatie.