Thomas Jansen, testcoördinator.
In deze blogreeks spreken wij met testprofessionals uit diverse branches. Bij Testersuite horen wij graag de diverse visies op het gebied van testen en wat een testprofessional bezighoudt.
Maak in deze editie van Let’s Talk About Test kennis met Thomas Jansen, testcoördinator bij Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis.
"Risk based testen is echt een uitkomst."
Even een heads up: Wie is Thomas?
Ik ben Thomas en word dit jaar veertig. Samen met mijn vrouw heb ik een zoon van 7 weken die luistert naar de naam Abel. We wonen in Breda maar hebben hier net een nieuw huis gekocht. Volgende week krijgen we de sleutel. Dat wordt dus even schakelen de komende tijd met verhuizen en een pasgeboren kind.
Het is sowieso hard gegaan allemaal. Binnen één jaar een vrouw een kind een huis en een auto. Mijn vrouw en ik zijn collega’s en onze zoon is daarmee de eerste ICT-baby in ons ziekenhuis. En dat allemaal net voor mijn veertigste.
Wilde je op de lagere school al testmanager worden?
Nee, dat zat er toen nog niet in. Ik was wel altijd met exacte dingen bezig. Omdat ik zeer precies ben in hoe dingen gezegd worden kreeg ik het advies advocaat te worden. Mijn voorkeur ging echter uit naar FBI-agent of Ninja. Maar dat bleek niet heel reëel.
Hoe verliep je schooltijd?
Door mijn houding en inzet ging ik van vwo naar mavo. Dat was niet grappig. Toen ik vervolgens havo wilde gaan doen, zag de school dat niet zitten. Dus ben ik naar het mbo gegaan.
Omdat ik nog erg jong was, ben ik vervolgens ook het hbo gaan doorlopen. In die tijd had ik een bijbaan in een computerwinkel wat me op het spoor zette van de IT. Zodoende werd het dus hbo-informatica en informatiekunde. Hiermee kom je in aanraking met zowel techniek als business. Je wordt dus een allrounder. Ik heb een brede interesse dus dat paste goed.
Hoe ben je in het testvak terecht gekomen?
Per ongeluk, zoals iedereen. Het begon met het maken van een functioneel ontwerp voor een verzuim-applicatie. Dat beviel me wel maar ik wilde meer klantcontact. Zo kwam ik terecht op de IT-support van de universiteit van Tilburg. Het was een stap terug maar uiteindelijk groeide ik door naar een allround IT-er.
Mijn leidinggevende maakte destijds een overstap naar ETZ. Twee jaar later zochten ze daar een testcoördinator en zo kwamen we weer in gesprek.
Ze zochten iemand met een helikopter view maar die ook de diepte in kan, analytisch en integer is, verslag kan uitbrengen en solistisch kan werken. Dat past allemaal goed bij mij en dus kreeg ik de job.
Bij ETZ mocht ik met Jasper Snels werken die de implementatie deed van het EPD-systeem EPIC. Jasper heeft me ingewerkt in het testvak. Hij had veel ervaring opgedaan met EPIC en het testen daarvan bij Radboudumc en kende ook ETZ inmiddels goed vanbinnen. Dat was voor mij ideaal.
Daarbij werd ik ook gelijk in het diepe geworpen omdat we meteen een major version van EPIC omhooggingen. Dat was flink aanpoten maar wel heel leuk.
"Je moet eilandjes zien weg te werken."
Waar liggen volgens jou de uitdagingen van een testcoördinator?
Op basis van mijn eigen ervaring is dat het verbinden en meekrijgen van mensen. Je moet eilandjes zien weg te werken. Mensen moeten het nut van testen in gaan zien en ervaren.
Het is belangrijk dat je partijen aan elkaar verbindt. Je ziet vaak dat iedereen zijn eigen deel doet en weer weggaat. Als testcoördinator zit je gauw met meerdere partijen om de tafel waarbij de een van de ander niet weet wat ze doen. Als testcoördinator zit je daartussenin. Dan is het zoeken naar hoe je de schakeltjes aan elkaar krijgt. Daar zoek ik dan naar.
Is dat nodig?
Ja, zeker. Er zijn best wat applicaties in het ziekenhuis die geen functioneel beheer hebben maar wel kritisch zijn voor de bedrijfsvoering. Hier mis je iemand met het overzicht. Door ze met elkaar te verbinden in het testproces zie je dat ze zelfverzekerder met updates omgaan. Dat geeft een goed gevoel bij zo’n afdeling.
Heb je een voorbeeld?
De software voor echo’s op de afdeling moeder en kind heeft niet echt een functioneel beheerder. Er zijn wel systeem eigenaren maar je mist iemand die overall van de hoed en de rand weet.
Dat soort applicaties zijn er veel. Het is vaak ook lastig om daar iemand voor te benoemen. Dat is ook wel typerend voor zorg-applicaties. Het is een uitdaging maar dat maakt het leuk.
Is dat niet anders in te richten?
Er is te weinig FTE om iemand permanent beheer te laten doen op dergelijke applicaties. Er is wel altijd iemand die geïnteresseerd is en erbij gebaat is, maar honderdprocent weten hoe het werkt is er vaak niet bij.
"Het risk based testen is onze strategie."
Hoe ga je daar in de praktijk mee om?
Veel vragen stellen en meedenken. Wat als we dit doen, wat als we dat doen, wat kan jij, wat kan een ander en hebben we meer mensen nodig?
We zijn altijd op zoek naar waar ligt het grote risico? Het risk based testen is onze strategie. Tijdens de risico-inventarisatie komen de gesprekken los over waar de risico’s liggen en hoe groot ze zijn. Dan zie je ontstaan dat afdelingen ineens van elkaar begrijpen hoe ze werken. Dit heeft tot gevolg dat men gaat begrijpen waarom we testen en waarvoor.
Door te focussen op de hoogste risico’s kunnen we ook sneller werken. Minder belangrijke dingen blijven dan liggen. Daar maken we dan ook weer keuzes op.
Welke ‘milestones’ heb je behaald bij ETZ?
We zijn nu zover dat ik, bij wijze van spreken, tijdens een kwartaal update van EPIC met vakantie kan gaan omdat iedereen weet wat ie moet doen.
Het is eigenlijk een proces in beheer nu. Zo goed zelfs dat we het uit de projectmatige sfeer hebben gehaald en het nu onder de release-coördinator hebben gehangen.
Welk probleem lost Testersuite voor jou op?
De bevindingen-registratie en verslaglegging is beter gewaarborgd, eenvoudiger en overzichtelijker.
Voorheen werkten we met tickets die van het ene naar het andere systeem moesten. In Testersuite is alles centraal geregistreerd. Nu hoeven we niet meer over tal van verschillende systemen heen alles bij elkaar te zoeken. Dat spaart enorm veel tijd.
Daarnaast is de ET-app (exploratory-test-app) in Testersuite voor ons echt een uitkomst. Dat levert veel tijd op en ook de goodwill van testers. We hebben zeer veel testers uit de business die snel, eenvoudig en op een prettige manier moeten kunnen testen. De ET-app werkt daar zeer prettig bij.
Welke uitdagingen op testgebied liggen er nog bij ETZ?
We hebben een zeer grote set van beheerders op het EPD. Die horen allemaal te weten hoe ze testcases en testscenario’s maken in Testersuite. Dat is nog wel een klus.
We hebben de processen heel goed duidelijk maar nog geen eigenaren van de processen. Dat maakt het lastig om Testersuite in één keer uit te rollen. Dat hebben we met één team gedaan en dat gaat goed. Nu zijn we dit met het volgende team aan het doen. Ik ben wel blij hoe het nu gaat.
Intussen zijn er andere projecten binnengekomen die we met de omgevingen functionaliteit in Testersuite prima kunnen helpen. Ik wil dat ze dit gestructureerd doen volgens een bepaalde methodiek. Dat betekent dat ik ze apart wilde houden van het EPD-testen. Met de omgevingen functionaliteit van Testersuite is dit goed te regelen.
Op die projecten hebben we inmiddels 700 bevindingen geregistreerd waarvan 300 in de eerste week.
Een kritisch vraag van het Testersuite team. Waar zie jij kans voor verbetering?
Het zijn vooral wensen. Ik zie graag meer variabele mogelijkheden bij het importeren van nieuwe gebruikers in verschillende omgevingen.
De commentaar-regels bij bevindingen mogen van mij meer het karakter krijgen van een chat. Met meer dan 700 bevindingen is dat wel prettig.
Hoe ziet de toekomst eruit voor de testcoördinator?
Ik denk dat er steeds meer vraag naar komt omdat het aantal certificeringen alleen maar toeneemt. Dat geldt ook voor accountantscontroles. Daarvoor heb je handjes nodig om dit goed te begeleiden. Dit moet allemaal gecoördineerd worden.
"...mensen zelf heel goed na te laten denken over wat er getest moet worden..."
Wat is jouw advies aan andere testmanagers?
Risk based testen is echt een uitkomst. Het is een makkelijke manier om mensen zelf heel goed na te laten denken over wat er getest moet worden, ook al hebben ze zelf soms beperkte informatie over wat de veranderingen zijn. EPIC stimuleert dit ook steeds meer.
Mensen krijgen hierdoor inzicht in waar ze mee bezig zijn.
Wil je nog iets kwijt?
Ik vind de klantendagen van Testersuite erg fijn. Het is prettig dat Testersuite een inkijk in de roadmap geeft. Daarnaast zijn jullie niet bang om feedback te vragen aan klanten of nieuw te ontwikkelen functionaliteiten zinvol zijn.
Jullie manier van communicatie met klanten was voor ons de reden om met Testersuite in zee te gaan.
Let’s talk?
Heb jij ook interessante ervaringen in het testvak die je wilt delen? Let’s talk!