Testersuite bestaat 10 jaar! Een mooie aanleiding om terug te blikken op een geweldige reis die in 2011 begon. Let’s Talk About Test staat daarom deze keer volledig in het teken van Testersuite oprichter Frank Paymans.
“Mijn credo is sta open voor kritiek maar hou vast aan je visie”
Even een heads up: Wie is Frank?
Zoals in de intro al aangeven ben ik Frank Paymans (53). Opgegroeid in Noordwijk en na een omzwerving van 23 jaar via Den Haag en Amsterdam weer woonachtig in Noordwijk. Terug naar de kust zeg maar 😉 Ik woon er samen met mijn vriendin en onze zoon (12). Verder hou ik van speciaalbiertjes, lekker eten, gitaar spelen, skiën en mountainbiken.
Wilde je op de lagere school al ondernemer worden?
Nee, ik had daar niet echt een beeld bij. Wel had ik als scholier een bovengemiddeld sterke mening en een bovengemiddelde drive om dingen voor elkaar te krijgen en ze op mijn manier te doen. Dat zijn wel kenmerken voor een ondernemer. Het zat er dus wel in.
Hoe ben je in de wereld van software testers terecht gekomen?
Mijn interesse lag bij de IT. Op het HBO ben ik daarom informatica gaan studeren.
In de negentiger jaren begon iedereen die een IT-opleiding had als programmeur. Dus startte ik in 1995 als programmeur. Dit heb ik maar kort gedaan.
Al snel ging ik als SAP-consultant aan de slag en groeide door van projectmanager naar programmamanager. Uiteindelijk werd ik business line manager bij Sogeti en kwam ik in de interne organisatie terecht. Dit bracht me in aanraking met software testen binnen SAP. Vervolgens heb ik dit bij Sogeti opgezet.
In 2008 begon het te kriebelen en heb ik het besluit genomen om zelfstandig ondernemer te worden. Zo ontstond PTWEE. Hier lag de focus op dienstverlening ten aanzien van testen en testproces verbetering. Dit leidde uiteindelijk in 2011 tot de start van Testersuite.
Wat was de aanleiding om met Testersuite te beginnen?
Bij PTWEE waren we bezig in de corporate-mid-market om organisaties te helpen het testen te professionaliseren.
Zoals altijd bij het professionaliseren van processen wil je dit ondersteunen met tooling. Hierbij is vaak de eerste reflex om Excel te gebruiken. Dit is echter bewerkelijk en het bevordert niet de samenwerking in je proces. Uiteindelijk wordt daarmee de volwassenwording van het testproces geblokkeerd. Mijn karakter gaat dan roepen dat het makkelijker en beter moet kunnen.
We doken dus in de testmanagement tools. Dan kom je erachter dat deze tools te complex en te duur zijn voor onze klanten. Veel klanten doen het testen ‘erbij’ en zijn nog niet zover in hun testvolwassenheid. Dit was de aanleiding om zelf iets te gaan ontwikkelen.
Hoe ging dat dan in de beginjaren van Testersuite?
We zijn snel gestart. Hierbij hebben we nagedacht over wat we wilden gaan ontwikkelen.Hoe moet de applicatie eruitzien? Wat zijn de prioriteiten?
In diezelfde periode ondersteunde ik de IT-manager bij V&D in diverse projecten die daar liepen. Daar hadden ze dezelfde behoefte als wij qua testmanagement tooling. Dit was een mooie generieke praktijkcase waarop we Testersuite konden baseren maar ook toepassen voor andere klanten.
Het mes sneed aan meerdere kanten. We ontwikkelden Testersuite als generieke tool (met de mogelijkheid voor finetuning) gebaseerd op een goede praktijk case. Daar kwam nog bij dat we qua referentie een mooie launching customer hadden.
Je zet dus je eerste stappen met Testersuite. Wat voor markeringen ontstaan er tijdens deze reis?
Deze reis kent vele momenten. Al voor de oprichting van Testersuite in september 2011 waren we voorbereidingen aan het doen en aan het bouwen. Het verhaal met V&D is vervolgens een mooie markering.
Een andere markering is het VNSG-congres in het MECC te Maastricht in 2012. Daar is Testersuite gelanceerd op onze stand. Met iPads liepen we rond om Testersuite aan het publiek te laten zien.Dit leverde twee soorten reacties op. Organisaties die verder wilden komen met testen vonden het interessant. Mensen uit de testwereld vonden het onzinnig. Hierbij werden vragen gesteld als wat voegt het toe en waarom ontwikkel je dit?
Ik ben van mijn eigen geloof en visie uitgegaan. De tools die er waren vond ik niet geschikt, te complex en/of te duur. Dat zou niet gaan landen bij onze doelgroep. Dit bereik je alleen door dingen slimmer en eenvoudiger te doen. We zeggen niet voor niets: testmanagement made easy!
Jij zag dus een gat in de markt!
Eh, eigenlijk wel ja. Kijk, Excel is misschien wel de mooiste tool in de wereld. Maar in de testwereld is dit in mijn optiek de grootste blinde vlek. Natuurlijk gebruik ik ook nog steeds Excel. Dat is ook de reden waarom het eenvoudig is Excel sheets te importeren en exporteren in Testersuite. Maar grip en controle op je testproces krijgen met Excel blijft moeilijk.
De andere kant van het spectrum zijn de te dure, te grote en te complexe bestaande testtools. Binnen dit hele spectrum zijn wij inderdaad het gat in het midden gaan opvullen.
Op een bepaald punt ben je de ontwikkeling van Testersuite in eigen huis gaan doen.
Dat klopt! Ik kwam zelf uit de dienstverlening en ineens was ik bezig met softwareontwikkeling. Gewoon opportunistisch erin gaan. Dan ga je snel leren wat er komt kijken bij softwareontwikkeling.
We verkopen een SaaS-tool dus willen we zoveel mogelijk invloed hebben op het product en kennis borgen. Dan heb je developers nodig en dat zijn we gaan doen. En met goede developers ook.
Zijn er ook mensen geweest die hoofdschuddend naar je keken?
O zeker wel. Veel mensen waren kritisch. Geluiden als ‘zou je dit wel doen’, ‘zoiets bestaat toch al’ en ‘er is toch test-automatisering’ heb ik veel gehoord. Vooral uit de hoek van zeer ervaren mensen.
Toch hielden wij vast aan onze visie. Wij zagen dat er een grote groep is die moet checken, testen en controleren met veel participanten en in alle lagen in de organisatie. Dat blijft handwerk en moet je goed organiseren.
Het is grappig om te zien dat we met de kritische testprofessionals uit de beginperiode nu veel samenwerken en dat ze geloven in Testersuite. Dat is een mooie ervaring.
Mijn credo is sta open voor kritiek maar hou vast aan je eigen visie. Natuurlijk sluiten we aan op testautomatisering. Dit doen we dan wel op de manier die past in onze visie en dat werkt.
Laat je niet ontmoedigen. Ik heb mensen in mijn omgeving gehad die zich lieten leiden vanuit angst. Stuur bij als het nodig is maar laat je niet gek maken.
Wat was het moment waarop Testersuite los van de grond kwam?
Dat is moeilijk te bepalen en is niet aan één moment op te hangen. Je bouwt aan iets en stukje bij beetje groei je. De klanten raken enthousiast en zien de voordelen van Testersuite in. Er komen referenties en men gaat het doorvertellen.
Als je zelfkritisch blijft, geloof houdt, goed weet wat de klant wil en wat de markt vraagt dan zie je dat het zich opbouwt. Je zit in die flow en ineens zie je dat het vliegt.
Welke (beginners) fouten zou je nu niet meer maken?
Dit vind ik een moeilijke vraag. Alles is vrij organisch gegaan en goed doordacht. Door babysteps te zetten kan je snel zaken corrigeren.
Als er één ding is wat ik anders zou doen dan is dat zelf sneller uit de operatie proberen te komen. Dus eerder aan je organisatie werken in plaats van in je organisatie. Je moet niet alle gaten zelf dicht willen lopen. Dat is echter wel het eeuwige ondernemers dilemma.
Wat zijn je grootste successen met Testersuite?
Wij begrepen als eerste in Nederland waar de behoefte lag met testmanagement. We waren de eerste en zien nu dat onze Nederlandse concurrenten proberen te volgen. We negeren ze niet maar wij zijn vooral bezig met onze visie. De concurrentie is vooral bezig met ons. Laat ons maar lekker voorop lopen.
Een ander succes is de eerste grote aanbesteding die we wonnen in de energiemarkt. We zijn gewoon over het calimero-complex gestapt en wonnen prompt van veel grotere internationale concurrenten. Dat is wel cool!
Als ik nog een succes mag noemen. We zijn gestart in de corporate-mid-market met als filosofie de kracht van eenvoud. Nu zien we veel grotere organisaties klant worden waaronder RadboudUMC, Action en NIBC-bank. Het betekent wel wat voor je ontwikkeling maar is ook veel zeggend over je successen.
Hoe zien de komende 10 jaar eruit voor Testersuite?
We zijn bezig met een groeiplan. Het team groeit op dit moment. We hebben een goed draaiende commercie en marketing. Ook het aantal partnerships groeit.We zijn tal van onderdelen aan het professionaliseren. Hier betrekken we ook het team in. Daar zit een aantal aspecten in.
Allereerst blijven we het product door ontwikkelen. We positioneren Testersuite nog meer als platform voor samenwerking binnen organisaties.Verder zetten we meer in op verdere versaasing, inbound marketing en sales.
En uiteraard bouwen we ons marktaandeel niet alleen in Nederland maar ook internationaal verder uit.
Wil je tot slot nog iets kwijt?
Wat ik vooral wil zeggen is dat ik dan wel begonnen ben met Testersuite maar dit uiteraard niet alleen doe. Het Testersuite Team waarmee ik mag samenwerken ben ik oprecht dankbaar. We strijden samen en maken samen het verschil.
Het is zo gaaf om samen te werken en uit te breiden. Het is een reis en dat moet gewoon een gave reis zijn. Groeien gaat niet alleen over geld verdienen. Het gaat vooral over impact maken en relevant zijn.
Dat lijkt me een gezond uitgangspunt. We zijn geen club die voor het snelle geld gaat. Daar ben ik trots op.
Wil je reageren op bovenstaande blog of wil je contact met ons? Stuur ons dan een mail via info@testersuite.nl. Als je op de hoogte wilt blijven van Testersuite, klik dan hier voor het laatste Testersuite-nieuws.