In deze blogreeks laten wij testprofessionals uit diverse branches aan het woord. Bij Testersuite horen wij graag wat een testprofessional bezighoudt binnen het testvak. Welke visie houdt de testprofessional erop na en hoe ziet de toekomst eruit voor testprofessionals?
In deze bijzondere editie van Let’s Talk About Test laten wij onze eigen testprofessional Dirk Janssen, sales consultant en customer succesmanager bij Testersuite, zijn verhaal doen.
"Als je veranderingen aan je proces of systemen aanbrengt, moet je willen weten wat je aan het doen bent."
Even een heads up: Wie is Dirk?
Ik ben Dirk en ben vierenveertig jaar oud. Samen met mijn vrouw Janneke woon ik in het mooie Brabantse Asten. Uiteraard horen daar mijn drie pubers ook bij. Twee jongens (10 en 12) en een meisje (14).
Naast mijn werk hou ik mij graag bezig met muziek. Sinds kort heb ik het trompet-spelen weer opgepakt. Mijn vrouw speelt dwarsfluit. Bij de muziekvereniging in ons dorp is een programma begonnen voor herstarters. Zodoende heb ik de trompet en heeft mijn vrouw de dwarsfluit weer opgepakt. We krijgen ook weer les daarin. Verder ben ik actief bij de voetbalvereniging waar mijn jongens spelen. Dat betreft met name de niet-voetbal-gerelateerde zaken.
Wilde je op de lagere school al testconsultant worden?
Nee, zeker niet. Ik wist nooit wat ik wilde worden. Dat heb ik mijn hele schoolperiode gehad. Wat ik vooral wilde was trouwen en kinderen krijgen haha. In de weekenden ben ik sierbestrating gaan leggen bij een oom van me. Door mijn interesse in techniek ben ik HTS gaan doen, maar dat was niks voor mij.
Hoe ben je dan in het testvak terecht gekomen?
Mijn vader werkte bij Sogeti als tester. Via een opendag bij Sogeti is mijn interesse in de IT gewekt. Wat ik absoluut niet wilde was tester worden, want dat deed mijn vader. Ja, je gaat niet hetzelfde doen als je vader. Uiteindelijk ben ik toch gaan werken bij Sogeti. Mijn eerste opdracht was testen van een SAP-omgeving haha. Dit bleek echter leuker dan ik dacht. Met name de rol van testcoördinator vond ik erg leuk. Dat is de richting die ik uiteindelijk gekozen heb.
Sogeti heeft mij verder opgeleid in het testvak. Zo heb ik TMap gedaan en tal van andere zaken die bij testen komen kijken. Inmiddels zijn we alweer zeventien jaar verder.
"De gemene deler is dat je altijd mensen bij elkaar moet brengen."
Wat kom jij zoal tegen bij organisaties als testprofessional?
Ik heb tal van bedrijven en branches gezien. Soms zie je een hele hoge testvolwassenheid. Bij banken bijvoorbeeld, waar afdekken van risico’s erg belangrijk is. Vooral de techniek is dan erg goed geregeld. Maar je komt ook organisaties tegen waar nog niks geregeld is op het gebied van testen.
De gemene deler is dat je altijd mensen bij elkaar moet brengen. De communicatie tussen de verschillende belanghebbenden en afdelingen is belangrijk. Iedereen zit op zijn eigen eiland. Als consultant overzie je dat allemaal en ben je veel in gesprek met mensen van verschillende afdelingen. Je brengt ze bij elkaar en laat ze inzien wat voor impact afdelingen op elkaar hebben. Tegelijk ben je in de systemen bezig om oplossingen aan te brengen.
Het zijn van de verbindende factor is erg leuk. Ik ben dus minder een test-engineer maar meer een test-coördinator; het oliemannetje zeg maar. Dat past mij goed en geeft mij veel plezier.
Met welke problemen kom jij in aanraking bij organisaties?
De eerste vraag die ik stel is wat zijn de business-processen en hoe ziet je applicatie-landschap eruit? Daar komt niet vaak een antwoord op. Men weet meestal wel van de eigen afdeling hoe het in elkaar zit, maar overall heeft men geen idee. Het ontbreekt dan aan overzicht, documentatie en inzicht. Hoe sluit het een op het ander aan en waarom? Ook die vraag wordt niet snel beantwoord.
Daarnaast is testen niet populair. Ik dacht in mijn begincarrière dat dit enorm zou groeien. Bedrijven zien testen echter als noodzakelijk kwaad. Daardoor beginnen ze veel te laat binnen projecten met testen. Het wordt niet gezien als prioriteit en dus wordt er weinig geld en tijd aan gespendeerd.
Waar ligt dat aan?
Naïviteit en onwetendheid spelen daarin een belangrijke rol. Daarom wil men er geen geld aan uitgeven. Soms wordt verwacht of gedacht dat de leverancier het wel regelt. Je ziet het wel beter worden omdat business en IT steeds meer samengaan. Ieder bedrijf is tegenwoordig een IT-bedrijf. Toch blijft testen een evangelie wat nog steeds verkondigd moet worden.
"Als je veranderingen aan je proces of systemen aanbrengt, moet je willen weten wat je aan het doen bent."
En wat is dat evangelie dan?
Als je veranderingen aan je proces of systemen aanbrengt, moet je willen weten wat je aan het doen bent. Er kan zoveel misgaan bij een livegang. Je wilt grip houden op het dagelijks werk en de kwaliteit daarvan. De business moet zo min mogelijk verstoord worden en dus moet de kwaliteit van de applicaties optimaal zijn. Je IT-systemen moeten doen waarvoor je ze inricht. Je wilt geen dataverlies en verstoringen. Daarom is het vooraf weten wat de impact van een livegang is zo belangrijk. Dus moet er getest worden.
Heb jij wel eens meegemaakt dat dit mis is gegaan in een organisatie?
Ja, dat ging om een uren-registratiesysteem. Dat was een complex proces waar veel mensen en organisaties van afhankelijk waren. Het management vond dat bij 70% testdekking er wel live gegaan kon worden (eigenlijk stond al lang vast dat ze live wilden gaan). Dat resulteerde in een jaar van ellende omdat data verloren ging waar mensen van afhankelijk waren. Die zaken worden dan hersteld, maar soms gaat ook dat achteraf niet meer. Uiteindelijk is alles hersteld na een jaar wat heel veel geld heeft gekost. Dit had voorkomen kunnen worden door meer te testen.
Hoe ga je om met het feit dat organisaties testen als een noodzakelijk kwaad zien?
Ik vind testen belangrijk, ik weet dat het nodig is en dat veel mensen dat anders zien. Dan komt toch de testevangelist in me naar boven. Je zult dus het woord moeten blijven verkondigen. Vaak vind je in een project een eenzame medestander die zich dan aan je vastklampt. Dat maakt het binnen zo’n organisatie makkelijker.
In andere gevallen word je gekoppeld aan iemand die het alleen maar lastig vindt. Dan gaat het minder eenvoudig. Het belangrijkste is dat je vooral moet doorgaan en zaken inzichtelijk maakt. Daar hoort ook bij dat je soms moet accepteren dat er toch live gegaan wordt.
Wanneer is een opdracht voor jou geslaagd?
Als een project live moet en je het maximale eruit haalt door goede keuzes te maken. Ondanks dat je de druk opvoert weet je toch mensen aan elkaar te binden. Als dat lukt is dat prachtig. Ik heb ook in een DevOps-team gewerkt. Wanneer je dan samen iets bouwt en kan tonen aan de organisatie is dat heel erg bevredigend. Het mooiste is natuurlijk wanneer je bewustwording hebt gecreëerd binnen een organisatie ten aanzien van testen.
"Testen is overbodig, testen is duur, testen levert niks op…"
Welke mythes en misverstanden over testen kom jij zoal tegen?
Dat zijn er verschillende: Testen is overbodig, testen is duur, testen levert niks op… Wat ik ook veel zie is dat men denkt dat testautomation alles oplost. Je richt een testautomation-tool in en dan blijft dat voor eeuwig doorlopen. Dus kan je al je testers ontslaan. Dat is natuurlijk totale onzin. Applicaties veranderen en je landschap verandert mee. Een testautomation-tool heeft daarom continu onderhoud nodig. Dat kost tijd en geld. Daarnaast kan een testautomation-tool bijvoorbeeld geen monkey-testing of exploratief-testen voor je uitvoeren.
Welk probleem lost Testersuite voor testcoördinatoren en testmanagers op?
Het allerbelangrijkste is dat je overzicht en inzicht verkrijgt met Testersuite. Met Testersuite breng je alles samen op een centrale plek. Daardoor kan je gaan testen op basis van risico’s. Is er een krappe deadline? Pak dan eerst de grootste risico’s en zo verder… Dat werkt gestroomlijnd vanuit Testersuite. Je hebt volledig overzicht.
In Testersuite ben je niet alleen met je testvoorbereiding bezig. Bij de testuitvoer heb je constant zicht waar je staat en hoe het ervoor staat binnen je testtrajecten. Dit geeft de mogelijkheid om te sturen en te rapporteren. Je loopt niet meer achter de feiten aan omdat je continu weet hoe het ervoor staat.
Welk probleem lost Testersuite op voor IT-managers?
De IT-manager kijkt op een hoger niveau naar het geheel. Hij kijkt naar het hele landschap. Met Testersuite krijgt de IT-manager inzicht waar de knelpunten zitten. Denk aan zaken als welke leveranciers hebben aandacht nodig en wie levert er mindere kwaliteit? Je weet dus altijd hoe je applicatielandschap ervoor staat.
"Dat betekent dat je als tester de leuke dingen kan gaan doen en vooral met mensen bezig bent."
Hoe zie jij de toekomst van het testvak?
Er zijn veel ontwikkelingen geweest de afgelopen twintig jaar. Alles wordt complexer en AI staat ook voor de deur. Vroeger was er veel saai repeterend manueel testwerk wat nu gelukkig geautomatiseerd kan worden. Dat betekent dat je als tester de leuke dingen kan gaan doen en vooral met mensen bezig bent. Daarnaast gaat AI een invloed krijgen op testen, maar dat geld voor ieder vakgebied. Hoe AI zich ontwikkelt weet niemand maar vooralsnog zal de mens nog altijd een belangrijke factor zijn binnen het testvak.
Wat is jouw advies aan organisaties ten aanzien van testen?
Testen is een vak, neem het serieus. Maak het onderdeel van je dagelijkse routines. Zoek mensen die erin geïnteresseerd zijn en maak er ruimte voor.
Wil je verder nog iets kwijt?
Testen is een heel mooi vak, ik doe het al jaren met heel veel liefde en plezier. Mens en techniek komt daar samen en het draagt bij aan de kwaliteit van processen.