Webinar Testing in the cloud with the power of simplicity. Register now!
May 2020

(Nederlands) Let’s talk about test…

Sorry, this entry is only available in Dutch. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

In deze blogreeks spreken wij met testprofessionals uit diverse branches. Bij Testersuite horen wij graag de diverse visies op het gebied van testen en wat een testconsultant of testcoördinator bezighoudt. Maak in deze editie van Let’s Talk About Test kennis met Lester Moorman, testconsultant van Salves bij Bernhoven.

Testconsultant Lester Moorman in Let's talk about test

“Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.”

Even een heads-up: Wie is Lester?

Ik ben Lester Moorman, 30-jaar en werkzaam bij Salves als testconsultant. Op dit moment word ik ingezet bij het Ziekenhuis Bernhoven.

Mijn studieachtergrond is Industrial Design. Ik ben woonachtig in Soest, samen met mijn vrouw. Recent ben ik weer begonnen met voetbal sinds de C-tjes. Vanwege Corona hebben we nog niet kunnen spelen maar de afgelopen twee weken hebben we weer buiten getraind op 1,5 meter afstand. Verder heb ik in een soul/funk coverband gezeten als gitarist. Door mijn verhuizing naar Soest ben ik aan het kijken of ik mij bij een muziekgroep hier kan aansluiten.

Wilde je als kind al testconsultant worden?

Nee, ik wist niet eens dat het bestond. Als kind wilde ik zoals iedereen piloot of astronaut worden. Eigenlijk vond ik niks leuk. Alhoewel ik door mijn liefde voor muziek naar het conservatorium wilde. Wat ook mijn aandacht trok was Industrial Design. Bezig zijn met ontwerp en innovaties, dingen bedenken zeg maar. Dit is het uiteindelijk geworden.

“Voor mij is het menselijk en sociale aspect binnen het testvak belangrijk.”

Hoe ben je in de IT terecht gekomen?

Industrial Design is een hele andere richting dan testen. Echter gebeurt het vaker dat ze TU/e studenten benaderen uit deze richting. Dit komt omdat Industrial Design op de TU/e gericht is op intelligente producten. Dat betekent dat je ook te maken krijgt met software en dat moet natuurlijk getest worden. Vanwege deze vaardigheden werd ik door de firma Alten benaderd om te gaan testen.

Daarnaast heb ik in Finland ook Participatory Design gestudeerd. Deze richting betrekt de eindgebruiker in het design en innovatie. Dat klinkt misschien logisch maar gebeurt niet vaak. Het leert je om ook vanuit de gebruiker te denken en met deze samen te werken.

In mijn periode op de TU/e heb ik veel voor de zorg ontworpen. Via Salves werk ik nu weer voor de zorg. Met de richtingen die ik gevolgd heb in mijn studie Industrial Design, kan ik goed uit de voeten in deze sector. Recent heb ik een diploma gehaald in Patient Journey Mapping. Dit is een methodiek waarbij je kijkt naar de interactie van patiënten met de systemen binnen de gezondheidszorg gedurende hele ‘klantreis’. Je kijkt waar frictie ontstaat en hoe je dit kan oplossen. Voor mij is het menselijk en sociale aspect binnen het testvak belangrijk. Daarom zit ik als testconsultant in de zorgsector. Het is mooi dat ik dat gevonden heb bij Salves.

Waar ligt voor jou de uitdaging als testconsultant?

Enerzijds is dat het duidelijk krijgen van de klant waarom je ingehuurd bent. Als je verstand hebt van computers word je overal voor gevraagd. Denk aan: “Kun je mijn mailbox fixen?” De vraag is dus waarom ben ik hier en wat moet ik doen?

Anderzijds moet je een helicopterview hebben en veranderingen weten te managen. Je stuurt functioneel beheer aan die gewend is aan een bepaalde manier van werken. Verandering brengen is lastig. Het betekent dat je vaardigheden nodig hebt om met mensen om te gaan. Maar ook dat je nadenkt over besluiten die je neemt. Als je verandering slecht doorvoert, ontstaat er veel weerstand en kun je opnieuw beginnen. Pragmatisme is hierin belangrijk. Als een stap voor iemand te groot is, ga je kijken wat er wel mogelijk is. Dat komt ook door mijn studie waarbij je kijkt naar de bruikbaarheid van design. Je kan van alles zeggen en willen maar de praktijk laat zien of het werkt.

Hoe ga je hier in praktijk mee om?

Door middel van empathie, het begrijpen van de gebruiker. Dit in combinatie met technieken uit Patient Journey Mapping, oftewel de techniek om vanuit empathie tot een werkbare oplossing te komen. Niet onbelangrijk hierbij is dat je zelf een empathisch vermogen hebt.

Welke milestones heb je behaald bij Bernhoven?

Het management van Bernhoven heeft een bepaald plaatje in gedachte over hoe het testproces eruit moet zien. Hierbij is tooling noodzakelijk. Testersuite is daarvoor de ideale tool. Mijn taak is het inrichten van Testersuite. Denk aan het inrichten van de masterlist, het bepalen van de werk- en mailflow en de flow van de bevindingen. Maar ook het genereren in Testersuite van de gewenste rapportages.

Inmiddels liggen er instructies bij functioneel beheer voor het invoeren, uitvoeren en rapporteren van testcases. Dit is de workflow die we op Bernhoven hebben toegespitst. Daarnaast heb ik geholpen met het importeren naar Testersuite van testscripts vanuit Excel. Deze moesten voldoen aan een andere kwaliteit: zo eenvoudig en duidelijk dat een leek ze kan uitvoeren. We gaan nu starten met het testen. Dat wordt de volgende milestone.

“Gedrag veranderen doe je door klein te beginnen.”

Wat voor rol speelt Testersuite daarin?

Testersuite is het platform waarin we het testproces managen. Het helpt bij acceptatie van de veranderde werkwijze. Je hebt nieuwe testers en testers die al 30 jaar met Excel werken. Iedereen moet het nieuwe proces begrijpen. Testersuite is overzichtelijk en goed te gebruiken. Er zijn weinig onnodige functionaliteiten en het dashboard biedt een mooi overzicht van waar je staat met je werkzaamheden.

Voor key-users die meetesten is het testen geen hoofdtaak. De drempel om met Testersuite te beginnen is echter laag. Gedrag veranderen doe je door klein te beginnen. Hoe eenvoudiger het is, hoe minder je mensen moet motiveren ermee te werken. Dat vind ik echt terug in Testersuite.

Hoe zie jij de toekomst voor de testconsultant?

Ik heb daar nog niet echt een beeld bij. Mijn focus ligt op de zorg. Testen is noodzaak maar ook bijzaak voor de zorg. Daarom is ontzorgen binnen deze sector belangrijk. Je moet dingen uit handen nemen. Zo bieden we een testbot aan om HiX automatisch te testen. Als we dat kunnen uitbreiden naar andere EPD’s zou dat mooi zijn. Het gevoel leeft bij mij dat testen nog steeds geen gemeengoed is in de gezondheidszorg. Wanneer we door middel van ontzorging iedereen binnen deze sector aan het testen krijgen dan is dat mooi.

“Je kunt dat allemaal niet automatiseren.”

Je hebt het over testautomatisering. Is dat dan de oplossing?

Wanneer testautomatisering goed is opgezet en het de kwaliteit van het testwerk waarborgt, kan het interessant zijn. Mits de resultaten goed gecommuniceerd worden. Maar het moet wel passen. In de Hix bot van Salves worden de standaard blokken automatisch getest, maar er is altijd wel een delta vanwege ziekenhuis-specifieke zaken waar we klantspecifieke tests voor schrijven. Menselijk werk blijft nodig. Handmatig testen blijft bestaan. Er zijn zoveel applicaties, koppelingen, specifieke configuraties en kleine stukje maatwerk. Je kunt dat allemaal niet automatiseren. Dan is een tool als Testersuite ideaal.

Testautomatisering is toch gewoon checken van dat wat al bestaat?

Wanneer je elke twee weken hetzelfde test, is het aan de regressietester om te bepalen of dit geautomatiseerd moet worden. Maar de beoordeling van de kwaliteit van het testwerk is aan degene die het script schrijft. Dat blijft handmatig werk. Sowieso moet je eerst handmatig testen voordat je kunt gaan regressietesten. Anders heb je geen regressietestset.

Een kritische vraag van het Testersuite Team, wat kan er beter?

Ik heb recent nog gevraagd of het gebruik van de statussen per testcase verplicht gemaakt kan worden. Zo kan ik afdwingen dat men eerst gaat reviewen voordat de status verandert naar klaar voor gebruik. Natuurlijk begrijp ik dat Testersuite vasthoudt aan eenvoud. We gaan zien of het wordt opgepakt door het development team. Overall gezien ben ik tevreden over Testersuite.

Wat wil je startende jonge testers meegeven?

Probeer overzicht te krijgen, zorg voor duidelijkheid en wees pragmatisch. Het blijft mensenwerk, als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

Wil je nog iets kwijt?

Nee, ik heb aardig wat kwijt gekund in dit interview.


Let’s talk about test!

Heb jij ook interessante ervaringen in het testvak die je wilt delen? Laat het ons weten!

Let’s talk


Meer nieuws?

Meld je hier aan voor het laatste Testersuite-nieuws of scan de QR-code.

info over Testersuite QR

Wie wij zijn?

Testersuite is als toonaangevende speler in de markt van testtooling continu bezig organisaties te helpen het testproces naar een hoger niveau te brengen. Wij geloven dat slimmer en beter testen van software bijdraagt aan verlaging van risico’s en fouten, een volwassen testproces en blije gebruikers. Met onze SaaS-tool Testersuite hebben wij het testproces van veel verschillende bedrijven naar een hoger volwassenheidsniveau gebracht. Denk hierbij aan zorginstellingen, woningcorporaties, gemeentes, provinciale overheden, logistieke organisatie, utiliteitsbedrijven, etc… Wil jij meer weten over Testersuite en de ervaringen van onze klanten? Wil je verschillende klantcases met ons doornemen? Klik dan op onderstaande button.

« back