Blog
Plan een afspraak

Let's talk about test... Sander Hassert

May 18, 2021
Sander Hassert, testprofessional.
Sander Hassert, testprofessional zorgsector.

In deze blogreeks spreken wij met testprofessionals uit diverse branches. Bij Testersuite horen wij graag de diverse visies op het gebied van testen en wat een testprofessional bezighoudt. Maak in deze editie van Let’s Talk About Test kennis met Sander Hassert, Testprofessional en Zelfstandig Adviseur Zorg

“De incidenten-cultuur vertroebelt alles”

Even een heads up: Wie is Sander?

Ik ben Sander en woon in Den Dolder samen met mijn partner en drie zonen Sem (15), Loek (12) en Boet (3). Mijn hobby is koken en lekker eten. Je mag gerust zeggen dat ik culinair onderlegd ben. Zo ben ik vaak te vinden in de horeca. Wat dat betreft kan je stellen dat ik een rot jaar achter de rug heb. Dat geldt ook voor mijn kookclub. We zijn met 6 man en maken afwisselend voorgerechten, hoofdgerechten en nagerechten. De ene keer is het Grieks, dan weer Turks, etc…  Maar, ja vanwege Corona ligt dat dus ook stil.

Wilde je op de lagere school al testmanager worden?

Nee, dat is niet het geval. Toen wist ik nog niet van het bestaan van software testen. Mijn vader werkte bij een bank en ik wilde bankdirecteur worden. Dus heb ik een tijdje in de financiële sector rond gelopen. Dit was veelal IT gerelateerd. Ik werkte ooit bij Allianz. Daar wilde de directie een eigen administratie bouwen omdat men software-leveranciers zat was. Het ontwerp hebben we toen op de achterkant van een sigarenkistje geschetst. Een Chinese ontwikkelorganisatie in Almere heeft ons daarbij geholpen. Dit resulteerde in een straight-through-processing-polisadministratie met koppeling naar externe partijen zoals vermogensbeheerders. Voor die tijd, begin deze eeuw, was dat heel fancy. Daar is de basis gelegd voor mijn verdere carrière in het testvak.

Hoe ben je in het testvak terecht gekomen?

Ik heb een lange tijd bij Achmea gewerkt. Daar was ik steeds meer aan het testen. Hierbij was ik vooral bezig met coördinatie. Dus sturing van het testproces. Zelf ben ik geen tester. Ik ben meer van het managen. Sinds 2008 ben ik als zelfstandige gaan werken. Denk hierbij aan consultancy op allerlei gebieden en binnen tal van organisaties zoals BinckBank, de pensioenwereld en Rabobank. Via Achmea kwam er echt focus op IT in verband met een grote migratie waarbij ik betrokken ben geweest.

Hoe ben je in de zorgsector terechtgekomen?

Dat is puur toeval. Op zoek naar een nieuwe opdracht kwam ik met Boris Corvers van Salves in gesprek. Zo belandde ik bij RadboudUMC. Daar begon mijn eerste kennismaking met Testersuite. We waren eerst nog met een andere partij in gesprek. Die vergadering ben ik uitgelopen, ik vond hun verhaal niet echt sterk zullen we maar zeggen.

"Dat komt door de intrinsieke motivatie van de mensen waarmee je werkt"

Waarom ben je in de zorg blijven hangen?

Ik vind het een leuke wereld. Dat komt door de intrinsieke motivatie van de mensen waarmee je werkt. In andere branches kom je dat niet vaak tegen. In een ziekenhuis werk je aan de IT-kant met mensen die uit de zorg komen en de IT-kant zijn opgegaan. Je merkt echt dat ze nog altijd de zorg voor de patiënt in het achterhoofd hebben. Dat geeft een andere sfeer. Een Patiënt moet veilig en goed verzorgd worden en gegevens moeten kloppen. Dat is de kern van een ziekenhuis en die intrinsieke motivatie bij ziekenhuis-medewerkers is een erg mooie bedrijfsethiek.

Ik heb twee jaar gewerkt voor RadboudUMC en het was een feestje om met die mensen te werken. Het testen hebben we daar goed neergezet. Zo hebben we het agile werken geïntroduceerd en dat vinden ze daar nog steeds mooi.

Hoe bewust is de zorg van de noodzaak om te testen?

Wat je tegenkomt in ziekenhuizen is dat ze heel alert zijn op dat wat niet goed gaat en hoe ze het moeten oplossen. Dit is echter heel erg gericht op incident-management. Dat is natuurlijk ook de kern van een ziekenhuis. Het gevolg hiervan is dat men minder oog heeft voor het in kaart brengen van risico’s en het verkleinen ervan. Als je goed test, verklein je de kans op risico’s en fouten. Dan is er ook minder sprake van incident management.

Doordat de focus ligt op ingrijpen bij incidenten heeft men minder door dat risicomanagement een onderdeel van het testplan moet zijn. Als je dat beter gaat doen, ben je minder bezig met herstellen van de schade die je zelf veroorzaakt door niet goed te testen. Dat is een cultuurdingetje wat je moet doorbreken.

Klopt het dat in de zorg het testen in de breedte te weinig gebeurt?

Ja zeker, het testen is vaak decentraal belegd. Men werkt per afdeling of verschillende EPD-teams. Ieder voert zijn eigen test(en) uit. Hierdoor mis je veel omdat ieder team weer anders werkt in een applicatie en dus ook anders test.

Het beste is om gebruikers alleen te laten testen in hun eigen kennisgebied zoals ze gewend zijn. Je gaat dan meer in scenariovorm testen zodat ze kennis krijgen van het proces ervoor en erna. Dan creëer je overlappende kennis van het testproces.

Een EPD-systeem als HiX komt iedere twee weken met hotfixes. Als je dan niet goed test vind je een fout pas als je 4 hotfixes verder bent. Probeer dan een fout er maar uit te halen.

Hoe pak je zo’n verandering van het testproces aan?

Ik heb dat aangepast door het testen in scenario’s op te delen waarbij ieder vanuit zijn eigen expertise test. Zoals gezegd is een ziekenhuis breed en divers. Wanneer er bijvoorbeeld door Microsoft een nieuwe patch wordt uitgebracht dan ga je de hele keten testen. Maar wel gericht op dat doel en daar ontbreekt het vaak aan. Mensen testen vaak zonder het doel ervan te snappen

Een testscenario kan een heel traject omvatten wat een patiënt doorloopt. Van opname, behandeling, medicatie, verzorging tot ontslag.

"De incidenten-cultuur vertroebelt alles."

Er is dus een cultuurverandering nodig ten aanzien van het testen bij zorginstellingen?

Ja, laten we eerst het testen eens goed neerzetten waardoor er overzicht ontstaat. Dan kan je zaken goed neer gaan zetten en innoveren. Wat ik wil zeggen is dat als je vanuit processen gaat testen, creëer je rust in de organisatie. De incidenten-cultuur vertroebelt alles.

Hoe ga je daar in de praktijk mee om?

Wanneer ik met een nieuwe opdracht begin, zorg ik eerst dat er met testtooling wordt gewerkt en bij voorkeur met Testersuite. De applicatie Testersuite biedt een testmanagement-proces waar je van tevoren over na moet denken. In Testersuite maak je eerst de basis en dan breng je de cultuur tot rust. Dat helpt je beter te testen en problemen echt op te lossen. Dat is soms even schakelen voor zorginstellingen.

Welke ‘milestones’ heb je behaald bij verschillende opdrachtgevers?

Bij RadboudUMC is de milestone dat de kwaliteit van het testen en change management enorm is verbeterd. Daarnaast is de ISO-certificering van GLIMS met behulp van Testersuite ingericht. Bij ZonMw heb ik het implementeren van een nieuw systeem begeleid en gestroomlijnd. Daar kijk ik met plezier op terug.

Welke rol speelt Testersuite voor jou?

Als je in een ziekenhuis goed wilt opereren, kwaliteit borgen en overzicht houden, dan ga ik niet een opdracht doen zonder testtooling. In mijn huidige opdracht gaan we van maatwerk naar standaard content van Chipsoft. Dit betekent dat er 350 tests  met meerder testcases in Word en Excel beschikbaar zijn. Hoe ga ik dat borgen en managen zonder een goede testmanagement-tool?

Een kritisch vraag van het Testersuite team. Waar zie jij kans voor verbetering?

Waar je in ziekenhuizen tegenaan loopt zijn de vele releases. Testersuite zou een actievere rol kunnen spelen in het werken met standaard content. Het delen van content tussen organisaties (ziekenhuizen) is prima mogelijk in Testersuite. Het zou nog mooier zijn als Testersuite dat ook zou faciliteren

"…ga eerst maar eens snappen en borgen wat er getest moet worden."

Hoe ziet de toekomst eruit voor de test-professional?

Ik geloof niet dat er veel gaat veranderen. Testautomation wordt veel gevraagd. Mijn weerwoord is altijd: ga eerst maar eens snappen en borgen wat er getest moet worden. Doorzie de risico’s die er zijn. Dan zie je dat eigenlijk weet niemand weet wat er getest wordt. Er wordt hoofdzakelijk getest op basis van release-notes. Het gevolg daarvan is dat niemand weet wat echt getest moet worden en overzicht heeft over het testproces.

Wat is jouw advies aan andere test-professional?

Als je test moet je er ook echt achter gaan staan. Ga voor kwaliteit en als je in een test ergens niet achterstaat, dan moet je het niet goedkeuren. Durf gewoon nee te zeggen, daar word je voor aangenomen. Ga nooit klakkeloos akkoord met een live-gang.

Wil je verder nog wat kwijt?

Nee.

Wil je reageren op bovenstaande blog of wil je iets kwijt? Mail ons dan via info@testersuite.nl. Wanneer je op de hoogte wilt blijven van Testersuite klik dan hier voor het laatste Testersuite-nieuws.

Wil jij ook beter en slimmer testen?

Ontdek onze gebruiksvriendelijke cloud producten
Testersuite maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je accepteert. Bekijk onze Privacyverklaring voor meer informatie.